A mozgáson keresztül tapasztaljuk meg önmagunkat és a környező világot. A változatos mozgásminták gyakorlásával a világból vett tapasztalat is bővül, az idegrendszer ezen keresztül fejlődik. A játékos feladatok segítségével élményt és ügyesítő helyzeteket teremtve, különböző eszközöket bevetve segítjük a mozgásfejlődést, így a gyermek nemcsak egyes érzékszerveivel vesz részt a műveletben, hanem egész testével tanul.
A gyógymasszázs hatására az egész szervezet egymással összefüggő élettani változásokat képes létrehozni. Javul az anyagcsere és regeneráció, az izomtónus, a vérkeringés, a szívműködés, a kiválasztás, csökken vagy elmúlik a fájdalom. A fogások fajtájától függően aktivizál vagy relaxál testi és szellemi szinten egyaránt.
Az egyéni képességek figyelembe vételével fejlesztjük azokat a területeket, melyeken valamilyen elmaradás tapasztalható. A belső motivációt ébresztgetve, figyelmet felkeltve segítünk, hogy a gyermek a soron következő fejlődési fokra léphessen. Egyéni és csoportos formában, a játékos megismerésen, mozgásfejlődésen túl, a kommunikációs és szociális készségeket is fejlesztjük. Cél az önállóságra nevelés.
Pető András konduktív nevelésének alapeszméje, hogy az idegrendszer a sérülések ellenére is rendelkezik kihasználatlan kapacitással, amely a tanulási folyamat megfelelő irányításával mozgósítható. A konduktív nevelés során nem a sérülés vagy a gyógyítás, hanem a személyiség, a nevelés és a tanulás áll a középpontban, ami biztosítja a testi, szellemi, érzelmi és szociális fejlődéshez szükséges feltételeket.
Sérült gyermekeknél gyakran találkozunk táplálási és nyelési nehezítettséggel. Az evésterápia nem az evéssel kezdődik. Sokkal előbbre kell mennünk, kezdve a törzsizomzat, a poszturális izomzat és a légzés, majd a száj körüli izmok fejlesztésével, amit követ a különböző fogások bevetése. Hosszú és aprólékos munkával juthatunk el a pépestől a darabosig, az etetéstől az önálló evésig.
Az augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) lényege, hogy a beszédre és írásra képtelen személyek számára megtanítsa a hagyományostól eltérő kifejezési módokat. A nonverbális megnyilvánulásokat tarkíthatják gesztusok, hangok, manuális és hangadó szerkezetek, tárgyak, fotók, rajzok, betűk, testjelzések.
A kutya társaságában a gyerekek könnyebben feloldódnak, jobban motiválhatóak. Ezért sikeresebben oldanak meg feladatokat anélkül, hogy éreznék, teljesíteniük „kell”. A kutya segítségével mind a mozgásos képességeik, mind kommunikációjuk kifejezőbbé, bátrabbá válik. A foglalkozások alapját az állattal való kapcsolat jelenti, amely a hagyományos fejlesztő módszerek eszközeit felhasználva, azokat kiegészítve valósul meg.
A gyógypedagógiában alkalmazott művészetterápia a vizuális-művészeti nevelés eszközeivel fejleszt. Hatékony terápia a különböző akadályozottsággal küzdő SNI-s gyermekek koncentrációjának, figyelmének fejlesztésére, beleélésének, belső nyugalmának megteremtésére, önkifejezésének elősegítésére. Expresszív, non-verbális művészeti eszközöket használ, melyben jelentős szerepet kap az aktivitás, mozgás, téri orientáció, észlelés és zene.
gyógypedagógus, kutyaterápiás szakember
konduktor
gyógypedagógus, terapeuta
gyógypedagógus
gyógypedagógus
AAK szakember
gyógypedagógus asszisztens, művészetterapeuta
gyógypedagógus asszisztens
gyógymasszőr
Völgyzugolyház Alapítvány © 2017-2024 Minden jog fenntartva